Kommunedirektøren anberfaler videre fergedrift, men mener det må gjøres tiltak.
Atle Slettingdalen
– Det er helt nødvendig å gjennomføre tiltak som begrenser de negative konsekvensene av fergetrafikken. Dette bør ligge til grunn for videre fergedrift, mener kommunedirektør Kristin Flåtten.
Blant tiltakene som vurderes er utvidet liggetid og samtidig av- og påkjøring for fergen, bedre oppstillingskapasitet og justering av seilingstider for å unngå rushtid. Strandpromenaden er viktig for kollektivtrafikk, syklende og gående og bør i så liten grad som mulig brukes for fergekø. Kommunedirektøren peker også på at tiltakene må evalueres underveis for å dokumentere effekt.
Fordeler og ulemper
Kommunen har fått utarbeidet to omfattende utredninger som grunnlag for vurderingen.
Utredningen fra Menon Economics viser etter kommunedirektørens vurdering at fergedriften har noe betydning for sysselsetting og verdiskaping i Sandefjord, men den er begrenset, spesielt sett i forhold til om alternativ havn er i Larvik. Både fergepassasjerene og Color Line gjør i beskjeden grad innkjøp lokalt i Sandefjord. Effektene på sysselsetting er også begrenset ved en flytting av fergen til Larvik. Lokalt næringsliv i Sandefjord får redusert omsetning når sandefjordinger heller velger å gjøre sine innkjøp av varer på ferga og benytte fergens serveringstilbud.
Multiconsult har vurdert trafikale konsekvenser. Analysen viser at Strandpromenaden er mest påvirket av fergetrafikken, og at ettermiddagsrushet allerede har utfordringer som vil forsterkes med forventet trafikkvekst frem mot 2030. Kritiske punkter er krysset Strandpromenaden x Sandefjordsveien og strekningen mot Museumsgata.
– En av hovedutfordringene er at det ikke er nok oppstillingsplasser på terminalområdet, slik at fergekøen forplanter seg ut i Strandpromenaden, sier Flåtten. Multiconsult anbefaler blant annet bedre tilrettelegging for gående og syklende, samt justering av fergetider.
Byutvikling og sjøfront
Mulighetsstudier viser at indre havn har stort potensial for byutvikling, både med og uten fergedrift.
– Havnearealene er svært attraktive, og vi må konkretisere de langsiktige ambisjonene for sjøfronten før havna eventuelt omdisponeres til annen bruk, sier Flåtten.
Hun understreker at Sandefjord har en lang sjøfartshistorie, og at fergetrafikken har vært en del av bybildet siden 1960-tallet. Samtidig er det et stort ønske om å gjøre sjøfronten mer tilgjengelig og attraktiv for innbyggerne.
Veien videre
Saken skal først behandles i hovedutvalget for miljø- og plansaker 17. desember, før den går videre til formannskapet og kommunestyret etter nyttår. Dersom kommunestyret følger kommunedirektørens anbefaling, vil det igangsettes en prosess for tildeling av seilingstider etter 2030. Ny sak om dette legges frem for politisk behandling i løpet av 2026.
Ulike tilnærminger til hvordan en tildelingsprosess kan gjennomføres må vurderes, blant annet ut fra juridiske rammevilkår og markedets behov sett i forhold til mottaksplikten ved å holde havnen åpen for fergetrafikk. Det må også avklares hvilken periode en eventuell ny tildeling av seilingstider skal gjelde for.