Nyt våren, men vis hensyn!

Kommunen oppfordrer til ansvarlig bruk av offentlige uterom.

To personer på tur - Klikk for stort bildeNaturen skal nytes i fred og ro - vis hensyn til hverandre. Her fra vakre Melsomvik. Eivinn Ueland

Det er deilig å være ute i vårsolen, men det er også viktig å vise hensyn til andre. Mange bruker offentlige plasser og uterom til å nyte våren og den gryende sommeren, men noen aktiviteter kan være til sjenanse for både folk og dyr. Vi ber derfor alle om å ta godt vare på naturen og de områdene som er til felles bruk.

Natt til 1. mai var en slik natt, og det kommer også flere slike vårhelger fremover. Erfaringer fra Melsomvik er dessverre av det negative slaget. Knuste flasker, avfall, hærverk og støy gjør det farlig for andre å ferdes der og reduserer kvaliteten på ett av våre flotteste områder. Det må vi unngå fremover. Samtidig vil vi gi skryt til russen på Skjellvika i år som gjorde et grundig arbeid i forkant, tok mye hensyn og ryddet bra opp etter seg.

Vi er glade for at så mange som mulig bruker de offentlige friområdene våre, men det er viktig at vi tar hensyn til hverandre og følger de regler og anmodninger som gjelder:

• Det er ikke lov å nyte alkohol på offentlige friområder
  • Grilling er kun tillatt på oppmerkede plasser med god avstand til vegetasjon og bygninger
  • Rydd etter deg og kast søppel i nærmeste avfallsbeholder eller ta det med hjem
  • Glassprodukter bør ikke tas med, da de kan knuse og skade mennesker og dyr
  • Ta hensyn til lydnivået, spesielt på nattestid, og respekter naboer og andre brukere av området

Det er politiet som håndhever lovbrudd, og de kan gi bøter eller inndra utstyr ved alvorlige tilfeller. Vi ber derfor alle om å følge loven og vise sunn fornuft når de er ute og koser seg.

Vi trenger også voksne personer som ønsker å bidra som Natteravner, og være til stede og trygge for ungdommene som er ute på kveldene. Hvis du har lyst til å være med på dette, kan du ta kontakt med frivilligsentralene våre.
Vi ønsker alle noen deilige vårdager fremover, og håper at alle kan nyte våren på en ansvarlig og hyggelig måte.