Skal det være fergedrift fra Sandefjord havn etter 2030?

Sandefjord kommune står foran et viktig veivalg: Skal Indre havn fortsatt være åpen for fergetrafikk etter 2030, eller skal arealet benyttes til andre formål? Mot slutten av året og inn i 2026 skal de folkevalgte ta stilling til dette spørsmålet, med bakgrunn i flere omfattende utredninger.

Color Hybrid i havna - Klikk for stort bildeFerge eller ikke ferge - det er det store spørsmålet våre folkevalgte snart må ta stilling til. Atle Slettingdalen

Menon Economics har på oppdrag fra kommunen gjennomført en analyse av de næringsøkonomiske effektene av fergedriften fra Sandefjord havn (PDF, 10 MB). Rapporten dokumenterer et tydelig økonomisk fotavtrykk: Color Line og turistene genererer et forbruk på om lag 132 millioner kroner årlig i Sandefjord, noe som gir grunnlag for 27 millioner i lokal verdiskaping og omtrent 60 lokale sysselsatte i 2024. Ved en eventuell flytting av fergetrafikken til en annen havn, vil store deler av etterspørselen og arbeidsplassene følge etter, mens lokal omsetning og havneinntekter i Sandefjord vil reduseres. Det forventes at handelsstandens tapte omsetning som følge av flytting av fergen, potensielt kan dekkes inn av økt lokal handel fra sandefjordingene.  Samtidig kan frigjorte sjønære arealer og lokal miljøgevinst i Indre havn gi nye muligheter for byutvikling og rekreasjon.

Rapporten understreker at reisetilbudet til Sverige i stor grad vil bestå, selv om fergen flyttes til Larvik. Nesten 80 prosent av passasjerene oppgir at de ville reist til Sverige også dersom anløpet flyttes. Dette innebærer at hovedbildet er en geografisk omfordeling av effekter, snarere enn et bortfall av tilbudet.

Trafikksituasjonen i havneområdet

Multiconsult har utarbeidet en oppdatert trafikkanalyse for Indre havn (PDF, 7 MB), med vurderinger av dagens situasjon og prognoser frem mot 2030. Analysen viser at Strandpromenaden er mest påvirket av fergetrafikken, særlig i ettermiddagsrushet hvor både ankomst og avgang av fergen sammenfaller med høy trafikkbelastning. Dette fører til ustabil trafikkavvikling og tidvis store kødannelser, spesielt i kritiske kryss som Strandpromenaden/Sandefjordsveien og strekningen mot Museumsgata.

Med en forventet trafikkvekst på ti prosent frem mot 2030 vil belastningen og kølengdene øke ytterligere, og presset på sårbare kryss og strekninger vil forsterkes. Rapporten peker på at tiltak som justering av rutetider, økt liggetid for fergen, tilpasning av billettsalget og forbedringer for gående og syklende kan bidra til å avhjelpe situasjonen. Langsiktige grep som ny ringvei/tunnel gjennom Preståsen kan også få stor effekt, men vil kreve betydelige investeringer.

Byutvikling

To konsulentteam har sett på muligheten for byutvikling med fortsatt fergedrift og uten fergedrift. Sandefjord har en kulturhistorie som preges av sjøfart, fra vikingtid via hvalfangst til dagens fergetrafikk. Mulighetsstudiene viser at byutvikling uten fergedrift kan skje som en videreutvikling av alternativet med fergedrift. De foreslåtte løsningene skal bidra til en bærekraftig byutvikling, og det er fokusert på økt tetthet og offentlige byrom med kvalitet slik at det blir mer liv i indre havn. Rapportene understreker at utviklingen av havneområdet må planlegges helhetlig, slik at det kommer både lokalbefolkning og næringsliv til gode.

Veien videre

Hensikten med utredningene er å gi Sandefjord kommune et solid kunnskapsgrunnlag for en selvstendig vurdering av fortsatt fergedrift fra Indre havn. Kommunedirektøren vil komme med en anbefaling, og saken skal først behandles i hovedutvalg for miljø- og plansaker 17. desember 2025. Deretter går saken til formannskapet og kommunestyret, med endelig behandling i februar 2026. Valget står mellom å videreføre fergetrafikken, eller å satse på alternative byutviklingsprosjekter. Uansett utfall vil beslutningen få stor betydning for Sandefjords utvikling de kommende tiårene.