Forskrift om felles ordensreglement for de kommunale grunnskolene i Sandefjord kommune er fastsatt av hovedutvalget for oppvekst og kunnskap i Sandefjord kommune 15. juni 2017 med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 9a-10.
§ 1 Formål
Ordensreglementet skal fremme læring, trygghet, trivsel, respekt og toleranse.
Ordensreglementet skal også danne grunnlag for vurdering i orden og oppførsel.
§ 2 Virkeområde
Ordensreglementet gjelder for de kommunale grunnskolene i Sandefjord kommune. Ordensreglementet gjelder når skolene har ansvar for elevene; i skoletiden, på skoleveien, i det digitale rom og ved arrangementer i skolens regi.
Reglementet kan også komme til anvendelse på tider da skolen ikke har ansvaret for elevene, forutsatt at elevenes oppførsel påvirker skolehverdagen.
I tillegg til felles ordensreglement, gis den enkelte rektor myndighet til å gi særregler tilpasset lokale forhold. Skolen skal da benytte «Rutine for utarbeidelse av lokale ordensregler». Det felles ordensreglementet kan ikke fravikes.
Skolen plikter å gjøre ansatte, elever og foresatte kjent med ordensreglementet.
§ 3 Elevenes rettigheter og plikter
Alle skal bidra til et godt læringsmiljø gjennom å behandle hverandre med respekt og omtanke.
§ 4 Orden
Elevene skal ha god orden. Det er god orden å:
- møte presis og forberedt til undervisningen
- ha orden i skolesakene, og holde det rent og ryddig rundt seg
- ha med nødvendige læremidler og utstyr
- gjøre arbeid man blir pålagt så godt man kan og til rett tid
§ 5 Oppførsel
Elevene skal ha god oppførsel.
Det er god oppførsel å:
- være hyggelige og høflige mot hverandre, og bidra aktivt til et godt skolemiljø for alle
- følge beskjeder og delta aktivt i skolearbeidet
- vise respekt for skolens og andres eiendeler
- være på skolen og delta i undervisningen hele skoledagen
Det er ikke god oppførsel å:
- banne eller bruke annet grovt språk
- mobbe eller på andre måter krenke andre fysisk, verbalt eller digitalt
- bruke vold eller true
- ha med, være påvirket av eller bruke røyk, snus og rusmidler
- ha med farlige gjenstander eller våpen på skolens område
- jukse eller forsøke å jukse på prøver eller innleveringer
§ 6 Sanksjoner
Brudd på ordensreglementet kan medføre følgende sanksjoner:
- muntlig irettesettelse
- anmerkning
- inndragning av gjenstander
- muntlig melding til foresatte
- skriftlig melding til foresatte
- samtale med avdelingsleder/rektor
- møte elev/foresatte, lærer og evt. avdelingsleder/rektor
- meldeplikt til administrasjonen ved forsentkomming
- gjensitting eller oppmøte i friminutt eller utenom vanlig skoletid
- pålegg om å utføre oppgaver før eller etter skoletid for å rette opp skader som eleven er ansvarlig for
- midlertidig eller permanent gruppe-, klasse- eller skolebytte
- bortvisning
- For elever på 1.-7. trinn (barneskolen) er bortvisningsadgangen begrenset til enkelttimer og maksimalt til resterende del av skoledagen.
- For elever på 8.-10. trinn (ungdomsskolen) kan elever ved alvorlig eller gjentatte brudd på ordensreglementet bortvises for inntil tre dager.
- melding til politi/politiets ungdomsgruppe/konfliktråd
- nedsatt karakter i orden eller oppførsel
Eleven plikter å overholde ilagte sanksjoner. Ved manglende overholdelse kan eleven ilegges nye sanksjoner.
Fysisk refsing og kollektiv avstraffelse er ikke tillatt. Det er heller ikke tillatt å nekte en elev å delta på skoletur som en sanksjon.
§ 7 Anmeldelse av straffbare forhold og erstatningsansvar
Straffbare forhold vil normalt bli anmeldt til politiet. Skolen jobber også forebyggende i samarbeid med politiets ungdomsgruppe.
Ved skade eller skadeverk på skolens eiendom eller utstyr kan eleven og/eller elevens foresatte bli erstatningsansvarlige.
§ 8 Saksbehandling
Skolen skal sørge for at avgjørelsen tas på et forsvarlig grunnlag. Eleven skal ha fått mulighet til å forklare seg muntlig for den som skal ta avgjørelsen og hvis mulig få anledning til å gjøre opp for seg. Avgjørelsen skal begrunnes. Ved avgjørelse av særlig betydning skal begrunnelsen gis skriftlig.
Skolen bør informere foreldre/foresatte om hendelsen og reaksjonen som har blitt brukt. I alvorlige saker skal foreldre/foresatte varsles og involveres så langt det er mulig.
Før avgjørelse om bortvisning blir fattet skal skolen ha vurdert om det er mulig å bruke andre reaksjoner eller hjelpetiltak. Bortvisning utover to klokketimer er et enkeltvedtak etter opplæringslovens § 9a-11, jf. forvaltningsloven § 2. Foreldre/foresatte til elever på årstrinnene 1-7 skal varsles før det blir satt i verk bortvisning for resten av dagen.
Sanksjoner som anses som enkeltvedtak følger saksbehandlingsreglene i forvaltningsloven. Fylkesmannen i Vestfold er klageinstans for enkeltvedtak.
§ 9 Ikrafttredelse
Denne forskriften trer i kraft fra 01.08.2017