Forskrift om folkevalgtes rett til godtgjøring og velferdsgoder

§ 5 Årlig fastgodtgjøring

Den som har et kommunalt folkevalgt verv, har krav på fastgodtgjøring for sitt arbeid etter følgende satser:

Godtgjøring folkevalgte
Folkevalgt verv: Godtgjøring beregnet av OG. Kommentarer:
Ordfører (OG) 11 * folketrygdens grunnbeløp (G) Oppdateres årlig med virkning fra 1. mai.
a) Varaordfører 50 % årlig fastgodtgjøring Varaordfører er berettiget til fastgodtgjøring og fremmøtegodtgjøringer for folkevalgte representanter, med mindre annet er uttrykkelig nevnt.
b) Opposisjonsleder 20 % årlig fastgodtgjøring Opposisjonsleder er berettiget til fastgodtgjøring og fremmøtegodtgjøringer for folkevalgte representanter, med mindre annet er uttrykkelig nevnt.
c) Gruppeledere 2 % årlig fast godtgjøring pluss 0,1 % årlig fastgodtgjøring pr. medlem i kommunestyret. Gruppeleder har i tillegg rett til kompensasjon for tapt arbeidsfortjeneste.
d) Leder H-MP 30 % årlig fastgodtgjøring Hovedutvalg for Miljø- og plansaker
e) Leder H-KIF 20 % årlig fastgodtgjøring Hovedutvalg for Kultur, idrett og fritid.
f) Leder H-KBU 20 % årlig fastgodtgjøring Hovedutvalg for Kunnskap, barn og unge
g) Leder H-HSO 20 % årlig fastgodtgjøring Hovedutvalg for Helse, sosial og omsorg
h) Leder ADU 5 % årlig fastgodtgjøring Administrasjonsutvalget
i) Leder KTRU 5 % årlig fastgodtgjøring Kontrollutvalget
j) Medlemmer FSK 5 % årlig fastgodtgjøring Formannskapet
k) Medl. H-MP 4 % årlig fastgodtgjøring Hovedutvalg for Miljø- og plansaker
l) Medl. H-KIF 2,5 % årlig fastgodtgjøring Hovedutvalg for Kultur, idrett og fritid.
m) Medl. H-KBU 2,5 % årlig fastgodtgjøring Hovedutvalg for Kunnskap, barn og unge
n) Medl. H-HSO 2,5 % årlig fastgodtgjøring Hovedutvalg for Helse, sosial og omsorg
o) Medl. ADU 2,5 % årlig fastgodtgjøring Administrasjonsutvalget

Ved konstituering som ordfører, varaordfører og opposisjonsleder vil den konstituerte motta de betingelser og rettigheter som gjelder den rollen man konstitueres til i den tiden man er konstituert.