Forskrift om folkevalgtes rett til godtgjøring og velferdsgoder

§ 6 Fremmøtegodtgjøring

Den som har et kommunalt folkevalgt verv, har krav på fremmøtegodtgjøring for sitt arbeid knyttet til lovlig innkalte møter etter a eller b, med følgende satser:

1. kommunale folkevalgte møter
  2. befaringer/seminarer som inngår i det folkevalgte organs arbeids- og ansvarsområde etter lovlig innkalling
Fremmøtegodtgjøring
Folkevalgt verv: Fremmøtegodtgjøring pr møte: Kommentarer
a) Leder ER 1,5 promille av OG Eldrerådet
b) Leder RPF 1,5 promille av OG Råd for personer med funksjonsnedsettelse
c) Leder UR 1,5 promille av OG Ungdomsrådet
d) Medlemmer KST 2 promille av OG Kommunestyret
e) Medlemmer FSK 2,5 promille av OG Formannskapet
f) Leder og medl.  H-MP 3 promille av OG Hovedutvalg for Miljø- og plansaker
g) Leder og medl. H-KIF 2 promille av OG Hovedutvalg for Kultur, idrett og fritid.
h) Leder og medl. H-KBU 2 promille av OG Hovedutvalg for Kunnskap, barn og unge
i) Leder og medl. H-HSO 2 promille av OG Hovedutvalg for Helse, sosial og omsorg
j) Leder og medl. ADU 1,5 promille av OG Administrasjonsutvalget
k) Leder og medl. KTRU 2 promille av OG Kontrollutvalget
l) Leder og medl. KTRU 2 promille av OG Gjennomføring av plan for selskapskontroll i generalforsamlinger, representantskap og tilsvarende organer.
m) Medl. ER 1,15 promille av OG Eldrerådet
n) Medl. RPF 1,15 promille av OG Råd for personer med funksjonsnedsettelse
o) Medl. UR 1,15 promille av OG Ungdomsrådet
p) Leder og medl. KLN 2,0 promille av OG Klagenemnd
q) Leder og medlem arbeidsutvalg Tilsvarende organet som arb.utvalget ligger under. Gjelder både faste arbeidsutvalg som bl.a. valg- og organisasjonskomite (FSK), arbeidsgiverutvalg (KST) og innstillingskomite (KST) og andre arbeidsutvalg som opprettes ad.hoc. Godtgjøring dekkes av det organet som oppretter arbeidsutvalget.
r) Medlem annen ekstern utvalg, styre, arbeidsgruppe, etc.* 1,15 promille av OG Personer som er oppnevnt av folkevalgt organ for å delta på vegne av kommunen i utvalg, styrer, arbeidsgrupper etc. godtgjøres pr. møte, forutsatt at slik godtgjøring ikke dekkes av det utenforstående organet.

*For godtgjørelse for møter i organer utenfor kommunen (eksterne organer) forutsettes det at den som krever godtgjøring sender inn møteprotokoll som bilag for å dokumentere det aktuelle møtet.