- Tilstrekkelig kjennskap til tjenester i oppvekstfeltet til å kunne vite hvem som bør kobles på.
- God forståelse av møtestrukturen i KBU, inkludert samkonsultasjon og kontaktpersons rolle.
- Evne til å vurdere hensiktsmessig informasjons- og samhandlingsflyt mellom tjenestene i enkeltsaker.
- Kunne veilede ansatte i skole og barnehage (ALLE i kompetanserammeverket) i de tre punktene over.
- Når svakheter i systemet avdekkes, ta aktive grep for å melde ifra, kompensere, sette på agenda (f.eks. barn/ungdom på tvers), bringe opp til systemnivå - melde ifra til leder.
For ansatte i oppfølgende tjenester:
- Grunnleggende kjennskap til barnehage og skole som viktige aktører i barns/unges oppvekst.
- Kunne vurdere når det er hensiktsmessig å koble på barnehage/skole i saker der disse ikke allerede er involvert.
- Kunne ivareta og reflektere over undring på nivå 0 sammen med ansatte på universell arena (helsestasjon, barnehage og skole)
- Kunne veilede ansatte på universell arena i deres forberedelser til samtaler med barn/unge/foresatte/familier
- Kjenne til viktigheten av tiltak på gruppenivå/forstå utfordringer…
- Være kjent med kontaktpersonordningen og kontaktpersons rolle
Noe om tverrprofesjonell drøfting her?
Ønsker vi noe her utover det som står på ALLE? Ønsker vi å fremme en konkret metodikk/tilnærming til drøfting?
Evt. kan et eget punkt om “Nøkkelbegreper” svare opp denne for NOEN. (Det samme gjelder 2.3.4 Medvirkning)
Ønsker vi noe her utover det som står på ALLE? I så tilfelle, er dette noe vi kan etterlyse medvirkning på: hvordan blir vi enda bedre på medvirkning og hva trenger vi av kompetanse for å oppnå dette?
- Kunne ivareta barn/unge/foresatte før, under og etter møter, i henhold til anbefalinger fra foreldre i Sandefjord (plakat “Gode møter i Sandefjord”).
- Kunne innkalle, sette agenda, gjennomføre, sette felles mål, fordele oppgaver og konkludere møter.
- Kjenne til lokalt utviklede ressurser for samhandling i laget rundt barnet (se under).
- Kjenne til forsvarlig praksis for dokumentasjon for eget tjenesteområde.
Verktøy:
Kjenne til kommunens lokale utfordringsbilde.
Verktøy:
Være faglig oppdatert på kommunale satsingsområder som berører eget fagfelt:
- Ungdomskriminalitet,
- levekårsutfordringer,
- vold i nære relasjoner,
- ufrivillig skolefravær,
- selvmordsforebygging…(?)
Verktøy:
- Være kjent med nøkkelbegrepene i kompetanserammeverket.
- Kunne delta aktivt i faglige drøftinger rundt betydningen av nøkkelbegrepene.
- Kultursensitivitet
- Konflikthåndtering
- Toleransevindu
- "Kids do well if they can" (Ross Greene)
- Familieperspektivet
- Barn som pårørende
- Tidlig innsats og forebygging
- Inkluderende felleskap
- Mangfoldskompetanse
- Minoritetsstress
- Anti-rasisme og anti-diskriminering
- God helse
- God psykisk helse
- Digital oppvekst og digitalt foreldreskap
- Risiko- og beskyttelsesfaktorer
- Traumebevissthet
- Medvirkning
- Barnets beste
- God samhandlingskultur
- Tverrprofesjonell samhandling
Nøkkelbegreper - Sandefjord kommune