- Tilstrekkelig kjennskap til tjenester i oppvekstfeltet til å kunne gi veiledning på hvilke tjenester som bør involveres.
- Forståelse av de ulike møtestrukturene
- Evne til å vurdere hensiktsmessis informasjons- og samhandlingsflyt
For oppfølgende tjenester:
- Grunnleggende kjennskap til barnehage og skole som viktige aktører i barn/unges hverdag og oppvekst.
- Kunne vurdere når det er hensiktsmessig å koble på barnehage/skole i saker der samhandling ikke allerede er etablert.
- Kunne ivareta og reflektere over undring sammen med ansatte på universell arena (helsestasjon, barnehage og skole)
- Kunne veilede ansatte på universell arena i deres forberedelser til samtaler med barn/unge/foresatte/familier
- Være kjent med kontaktpersonordningen og kontaktpersons rolle
- Noe om Tverrfaglig drøfting her?
- Kjennskap til hvordan barn/unge/foreldre i større grad kan medvirke
Kjenne til kommunens lokale utfordringsbilde og satsingsområder
- Kultursensitivitet
- Konflikthåndtering
- Toleransevindu
- "Kids do well if they can" (Ross Greene)
- Familieperspektivet
- Barn som pårørende
- Tidlig innsats og forebygging
- Inkluderende felleskap
- Mangfoldskompetanse
- Minoritetsstress
- Anti-rasisme og anti-diskriminering
- God helse
- God psykisk helse
- Digital oppvekst og digitalt foreldreskap
- Risiko- og beskyttelsesfaktorer
- Traumebevissthet
- Medvirkning
- Barnets beste
- God samhandlingskultur
- Tverrprofesjonell samhandling
Nøkkelbegreper - Sandefjord kommune