Helhetlig ROS

8 Fremstilling av risiko- og sårbarhetsbildet

I bildet under er samlet risikobilde illustrert. Det er viktig å gjøre oppmerksom på at i denne fremstillingen gir konsekvenstypene i samme kategori lik «verdi» (gitt lik sannsynlighet). Eksempel liv og helse (6-10 dødsfall, 200- 100 skadde/syke) og omfattende ødeleggelse på fredet kulturminne gir like skår i samlet risikobilde. I vedlegg 3 (Tabeller-fremstilling av risiko) og i vedlegg 4 (Analyseskjema) kommer detaljene i analysen bedre frem.

Søylediagram over samlet risiko - Klikk for stort bildeHav og bygninger langs vannkanten - Klikk for stort bildeStormflo ved havna. Stormflo er en heving av vannspeilet ved værsystemer med lavtrykk kombinert med pålandsvind som skyver vann i en bølge mot kysten. Thor Henry Thorød

I tabellen under er det synliggjort hvordan hendelser påvirker kritiske samfunnsfunksjoner. Det er hendelsene pandemi, bortfall av elektrisitet og løsmasseskred som påvirker flest funksjoner. Det er funksjonene helse- og omsorgstjenester samt nød- og redningstjenester som er oftest berørt.

Tabell over hvordan hendelser påvirker kritiske samfunnsfunkjsoner - Klikk for stort bildeI denne tabellen er det synliggjort hvordan hendelser påvirker kritiske samfunnsfunksjoner.

Hendelser vil kunne føre til nye hendelser eller risikoen ved sammenfallende hendelser kan bli forsterket. Tabellen under illustrerer hvilke hendelser som kan påvirke hverandre. Det er spesielt pandemi som på grunn av mangel på menneskelige ressurser ved større utbrudd, kan forsterke andre sammenfallende hendelser. Bortfall av elektronisk kommunikasjon og elektrisk kraft kan hindre effektiv krisehåndtering i kommunen.

Tabell som viser hvilke hendelser som kan påvirke hverandre - Klikk for stort bildeHendelser vil kunne føre til nye hendelser eller risikoen ved sammenfallende hendelser kan bli forsterket. Tabellen illustrerer hvilke hendelser som kan påvirke hverandre.

Tabellen viser hvilke analyser som vurderes å ha høy grad av usikkerhet, om det i liten grad er mulig å påvirke risiko, om det kan være aktuelt med evakuering eller innbyggervarsling.

Tabell  - Klikk for stort bildeAnalyser med høy usikkerhet og begrenset påvirkning på risiko, samt behov for evakuering eller innbyggervarsling, er angitt i tabellen.