Helhetlig ROS

4 Informasjon om prosjektet og deltagelse

Helhetlig ROS-analyse skulle etter planen vært gjennomført i 2020, men på grunn av pandemien ble dette arbeidet utsatt til høsten 2021. Gjeldende ROS-analyse ble gjennomført i 2016 som et ledd i å forberede til kommunesammenslåingen 1. januar 2017. Siden 2016 har det vært stor utvikling av kompetanse innenfor området samfunnssikkerhet og beredskap i samfunnet og i kommunen som orgnasiasjon. Gjennomføringen av ROS-analysen skal ta utgangspunkt i analysen fra 2016, relevante nasjonale rapporter, veiledere og regional risiko- og sårbarhetsanalyse (FylkesROS)

Arbeidet har vært prosjektorganisert der kommunedirektørens ledergruppe er styringsgruppe. De oppnevnte en prosjektgruppe bestående av personer fra ulike kommunalområder og der flere har oppgaver knyttet til kommunens beredskapsarbeid. Prosjektgruppen har vært Ellen Charlotte Holtan (KBU, rådgiver Barnehagemyndigheten), Line Hauschild (MP Sandefjord brann og redning, ingeniør forebyggende enhet), Jahn Pettersen (KIF, seksjonsleder Dokumentsenteret), Morten Uthaug (HSO, seksjonsleder Bolig, aktivitet og avlastning), Stein Rismyhr (ØA, rådgiver økonomi og analyse) og Thor Henry Thorød, prosjektleder (ØA, rådgiver samfunnssikkerhet og beredskap).

Da metode og plan for prosess ble valgt, var det for å sikre:

• Riktig og tilstrekkelig kompetanse
  • Tidseffektiv prosess
  • Resultatet av ROS-analysen skal være lett tilgjengelig

Pågående pandemi satte begrensninger for tidsbruk til arbeidet og begrensninger på fysiske møter. Prosjektet startet 2. september 2021 og ble avsluttet 2. januar 2022.