Tenk Sammen handlingsveilederTenk Sammen handlingsveileder (utskriftsvennlig) (PDF, 9 MB)Tilbakemelding på Tenk Sammen? Vil vil gjerne høre. Fyll inn skjema her.Vold, overgrep og alvorlig omsorgssviktHvis du mistenker at et barn er utsatt for vold, overgrep eller alvorlig omsorgssvikt, skal du melde dette direkte til barneverntjenesten Følge lenke til barneverntjenesten her.Nivå 0: UndringPå dette nivået blir du oppmerksom på undringen og kjenner på magefølelsen. Du kan benytte verktøy fra Sammenfjordkassa for å reflektere og konkretisere det du undrer deg over (lenker i teksten). Dette er en avklaringsfase hvor de det gjelder skal involveres så tidlig som det er hensiktsmessig. 1. Undring oppstårRefleksjon over egen uro - verktøy (DOTX, 884 kB)2. Del undringenDel undringen med dem det gjelder eller gjerne med overordnet først. Ved behov, drøft med oppfølgende tjenester, eventuelt anonymt.Tips til en god samtale på nivå 0 (DOCX, 2 MB)Forberedelse til drøfting - verktøy (DOCX, 1022 kB)Kontaktpersoner Tenk sammen (sharepoint.com) (krever innlogging til Innsiden for ansatte i Sandefjord kommune)3. Vurder behov for tiltak på nivå 1Husk å dokumentere vurderingen. Nivå 1: Fra undring til tiltak 1. Konkretiser behov med de det gjelderPlanlegg veien videre.Innhent samtykke til videre samarbeid.Forberedelse til drøfting - verktøy (DOCX, 1022 kB)Tenk Sammen samtykkeskjema (DOCX, 907 kB)2. Tenk sammen rundt undringenAvklar hvem som er stafettholder i saken.Intern tverrfaglig samhandling i helsestasjon/barnehage/skole (universelle arenaer).Evt. tverrfaglige drøftinger per telefon med kontaktperson.Evt. samkonsultasjon med oppfølgende tjenester.Tenk sammen kontaktpersoner (sharepoint.com).(krever innlogging til Innsiden for ansatte i Sandefjord kommune)Veiviser oppvekst (oversikt over hjelpetilbud i Sandefjord)Rutiner ved samkonsultasjon (DOCX, 903 kB)3. Iverksett tiltakHusk å evaluere tiltakene.Husk å dokumentere. 4. Vurder henvisning til oppfølgende tjenesterHusk å dokumentere vurderingen. Nivå 2a: Oppfølgende tjenester er henvist og samtykke foreligger 1. Innhent samtykkeKonkretiser hva som ligger i samtykket. Vurder alltid hva som er nødvendig å dele. Om samtykket ikke gis, gå til nivå 2b.Tenk Sammen samtykkeskjema (DOCX, 907 kB)2. Kontakt mellom involverte tjenesterBarnehage/skole bør få nødvendig informasjon for å ivareta famlien.Hvis et samhandlingsmøte anses som hensiktsmessig, vurder hvem som skal inviteres. De som inviteres bør ha en klar rolle i møtet.3. Avklar hvem som holder i stafettpinnenDrøft og dokumenter hvem som holder i stafettpinnen. Ta hensyn til barnets beste.4. Iverksett tiltak i oppfølgende tjenesterBruk gjerne samhandlingsplanen. Husk å evaluere tiltakene.Husk å dokumentere evalueringer og vurderinger.Tenk Sammen samhandlingsplan (DOTX, 2 MB)5. Vurder veien videreOm det vurderes at tiltaket ikke har ført frem, søk veiledning på nivå 3a.Nivå 2b: Oppfølgende tjenester er involvert, men samtykke foreligger ikke 1. Tematiser samtykket på nyttUndersøk grunnen til at samtykket ikke foreligger. Forklar hensikten med samtykket og at det er begrenset i tid og omfang. Informer om hvilke konsekvenser mangel på samtykke kan få for barnets oppfølging.Tenk Sammen samtykkeskjema (DOCX, 907 kB)2. Oppfølgende tjeneste overtar stafettpinnenHusk at når barnehage/skole ikke kjenner til hvilke andre tjenester som er inne, kan de heller ikke følge opp. 3. Tiltak fra oppfølgende tjenesterOppfølging etter interne rutiner i gjeldende tjeneste. 4. Vurder veien videreOm det vurderes at tiltaket skal avsluttes av oppfølgende tjenester, gis stafettpinnen tilbake til barnehage/skole.Om det vurderes at tiltaket ikke har ført fram, søk veiledning på nivå 3a.Husk å dokumentere vurderingen.Nivå 3a: Saker til veiledning uten individuell plan (IP)Barn som har behov for et sammensatt tjenestetilbud som ikke lar seg løse på nivå 2, kan løftes opp til nivå 3a for veiledning på systemnivå i koordinerende enhet. 1. Henvis saker til veiledningInnhent samtykke til videre samarbeid.Ta kontakt med koordinerende enhet ved leder Gunhild FebakkeTenk Sammen samtykkeskjema (DOCX, 907 kB)2. Veiledning i koordinerende enhetDisse tjenestene møter i koordinerende enhet: helsestasjonstjenesten, PPT, fysio- og ergoterapitjenesten, psykisk helse barn og unge, Barnevern, avlastningstjenester og helseforvaltningen. Representant fra skole og barnehage kalles inn ved behov. Det er også mulig å kalle inn andre aktuelle instanser.Koordinerende enhet fører statistikk over saker og kan løfte problemstillinger videre i linjen3. Saken avsluttes på nivå 3a Saken følges opp videre på nivå 2. Nivå 3b: Individuell plan (IP) og koordinatorAlle som har behov for langvarige og koordinerte tjenester, har rett til å få utarbeidet en individuell plan. Anmodning/søknad om individuell plan kan komme fra spesialisthelsetjenesten eller fra familien selv. 1. Anmodning/søknad om individuell plan Helseforvaltningen mottar søknad om IP og koordinator og bringer søknadene inn i Koordinerende enhet.2. Søknad behandlesHelseforvaltningen fatter vedtak om koordinator. Vedtaket er tidsavgrenset og fornyes ved fortsatt behov. Koordinerende enhet tildeler koordinator.Søknad om helse- og omsorgstjenester 3. Henvisning til PP-tjenestenVurder henvisning til PP-tjenesten for å avklare eventuelt behov for spesialpedagogisk tilrettelegging.Se her for mer informasjon om henvisning til PP-tjenesten.4. Iverksett tiltakTiltak etter veiledere, retningslinjer, pakkeforløp og faglige råd fra spesialisthelsetjenesten og statlige pedagogiske støttesystem. Helsedirektoratets faglige veileder SammenfjordkassaSe her for en samlet oversikt over alle verktøyene i Sammenfjordkassa.