Varslingsrutiner

5 Fremgangsmåte for den som skal varsle

Arbeidstaker kan alltid varsle internt til arbeidsgiver eller representant for arbeidsgiver, i samsvar med kommunens rutine for varsling, i samsvar med varslingsplikt eller via verneombud, tillitsvalgt eller advokat. Arbeidstaker kan også varsle eksternt til offentlig tilsynsmyndighet eller annen offentlig myndighet jf. aml § 2A-2. Sandefjord kommune oppfordrer varsler til å oppgi identitet, da anonyme varsler kan begrense arbeidsgivers mulighet til å følge opp de varslede forholdene.

Ved varsling til arbeidstilsynet eller annen offentlig myndighet, har disse instansene taushetsplikt om varslers navn og andre identifiserende opplysninger. 5 I henhold til aml § 2A-2 (3) er det anledning til å varsle eksternt til media eller offentligheten hvis vilkårene i aml § 2A-2(3) foreligger.

Varslingsrutine i Sandefjord kommune - Klikk for stort bildeVarslingsrutine i Sandefjord kommune

Varsel om kritikkverdige forhold skal som hovedregel tas opp med nærmeste leder. Arbeidstaker kan også varsle til verneombud, tillitsvalgt, annen leder eller kommunens varslingssekretariat. Varslingssekretariatet består av en ansattrepresentant (hovedtillitsvalgt), en juridisk rådgiver, en rådgiver fra HR og en kommunalsjef. Varsel til varslingssekretariatet kan gjøres ved varsling i kvalitetssystemet Compilo eller til varslingssekretariatets e-postadresse varslingssekretariatet@sandefjord.kommune.no. Om det er grunn til å varsle eksternt kan det varsles til aktuell tilsynsmyndighet (arbeidstilsyn, økokrim, politi o.l.) eller annen offentlig myndighet.

Varsling om kritikkverdige forhold som involverer rådmann eller folkevalgte i Sandefjord kommune, skal meldes til ekstern tilsynsmyndighet (f.eks. arbeidstilsynet, økokrim eller politiet), eller til det advokatfirma som kommunen til enhver tid benytter, per tiden Advokatfirmaet Lund & Co DA.

Varslingen må ikke unødig skade samarbeidsklimaet, arbeidsmiljøet eller enkeltpersoner i virksomheten, for eksempel ved å rette grunnløse påstander om kritikkverdige forhold.

Det er ingen formkrav til et varsel. Intern varsling gjøres fortrinnsvis ved varsling i kvalitetssystemet Compilo, alternativt med varslingsskjema som er tilgjengelig i Compilo. Varslet bør inneholde informasjon om:

  • Hva er det kritikkverdige forholdet?
  • Hvem er involvert i det kritikkverdige forholdet?
  • Hvor har det kritikkverdige forholdet funnet sted?
  • Hvordan skjedde det kritikkverdige forholdet?
  • Hvorfor har det kritikkverdige forholdet skjedd? (dersom man har opplysninger om dette) 6
  • Hvilke konsekvenser fikk det kritikkverdige forholdet? (evt. hvilke konsekvenser kan det få)
  • Eventuell dokumentasjon på det kritikkverdige forholdet.
  • Har det tidligere vært varslet om saken eller vært forsøkt å endre det kritikkverdige forholdet?

Dersom varsler selv er part i saken har denne krav på innsyn (se pkt. 9). Den som avgir et varsel har ikke klageadgang, så sant varselet ikke åpenbart er håndtert feil i henhold til rutine eller på feil ledernivå.