Varslingsrutiner

6 Fremgangsmåte ved mottak av varsel

Da det ikke er formkrav til et varsel, vil det si at også muntlig overlevering fra arbeidstaker av mulig kritikkverdige forhold skal registreres og håndteres.

Ledere på alle nivåer oppfordres til å møte opplysninger om mulige kritikkverdige forhold på en åpen og konstruktiv måte.

Enhver leder som mottar et varsel har ansvar for å behandle dette. Dersom vedkommende leder selv er involvert i det meldte kritikkverdige forholdet, videresendes varselet til leder på neste nivå for behandling. Den leder som behandler varselet skal orientere varslingssekretariatet om mottatt varsel, dets innhold og arkivnummer. Varslingssekretariatet registrerer varselet.

Verneombud eller tillitsvalgt som mottar et varsel om kritikkverdig forhold informerer og oversender varselet til leder på det aktuelle tjenesteområdet, eller til leder på neste nivå dersom aktuell leder er involvert i det meldte kritikkverdige forholdet. Hvis det er behov for å gå utenom linjen, leveres varselet til varslingssekretariatet, ekstern myndighet eller det advokatfirmaet kommunen til enhver tid benytter, per tiden Advokatfirmaet Lund & Co DA.

Dersom varslingssekretariatet mottar et varsel som involverer rådmannen, skal varselet sendes til kommunens advokatfirma eller eksterntilsynsmyndighet (for eksempel arbeidstilsynet, økokrim eller politiet).

Dersom folkevalgte mottar henvendelse eller varsel om mulige kritikkverdige forhold i kommunen fra kommunens ansatte, skal henvendelsen sendes til kommunens varslingssekretariat.